(KUVA: Säynätsalon ns. Penkkasilta,
kiskoista purettu ratapenkka. © E. Huovinen 8/2007)
(Keskisuomalainen, mielipide-palsta 30.12.2008)
HENKILÖLIIKENNE RAITEILLE JYVÄSKYLÄSSÄ?
Keskisuomalainen kirjoitti artikkelissaan raideliikenteen tulevaisuuden näkymistä sekä junamatkustamisen suosion lisääntymisestä 26.11.2008. Lehti jatkoi aihepiiristä uutisoimalla raideliikenteen uudesta ajasta Yhdysvalloissa 29.11.2008. Artikkelit olivat mielenkiintoisia, koska niissä pohdittiin myös pienempien taajamien raideliikenteen kannattavuutta sekä tulevaisuutta.
Raideliikenne ei ole maakuntamme liikennepolitiikassa sekä maakunnan sydämessä herättänyt paljoa mielenkiintoa? Toimiiko Keski-Suomi edelleenkin ”kumipyörien valtakuntana”, vaikka liikenteelliset solmukohdat ovat todellisuutta myös raideliikenteessä.
Suomi on ollut pitkään raideliikenteen takapajula. Esimerkiksi Ruotsissa on investoitu parin vuosikymmenen aikana raideliikenteeseen huomattavasti. Keski-Ruotsissa on meneillään suuri
200 km
 ratahanke, jossa työskentelee myös suomalaisia radanrakentajia. (
www.botniabanan.se
)
Esitin 1980-luvulla eräässä kaupungin viranhaltijoiden suunnittelukokouksessa, että
Jyväskylän seudun paikallis- ja lähiliikenteessä tutkittaisiin raideliikenteen tehokkaampaa käyttöä.
Tulin tietysti tyrmätyksi.
Raideliikenteelle on Jyväskylän seudulla valmista infraa ja kaupungin topografia tukisi toimintavarman raideliikenteen käyttöä, mm. kaupunkirakenteemme suurten korkeuserojen vuoksi. Raitiovaunut sopisivat Jyväskylän katukuvaan varsin hyvin.