Metasport sivusto / Erkki Ajankohtaista Hallitus Kuvagalleria Perhe Linkit
(Mielipide Demokraatti 26.2.2014)

Junalla Jäämerelle?

Hienoa, että kansanedustaja Tytti Tuppurainen otti kantaa Pohjois-Suomen rata-asioihin ja hankkeisiin (Demokraatti 24.2.2014). Nämä ”megaluokan” liikenne- ja muut hankkeet näyttävät jääneen nykyisen taloudellisen voivottelun ja ongelmien varjoon. Uusia rohkeita ideoita ja hankkeita tarvittaisiin. Pelkääkö ministeri Kyllönen, että asian ponteva ajaminen aiheuttaisi epäilyjä kotiinpäin vedosta? Kirjoitin kokonaisuudesta aikaisemmin Demokraatissa (19.1.2010), aivan samassa hengessä. Valitettavasti Suomen viranomaiset ovat olleet melko passiivisia kalottiseudun kehittämisessä. Ne eivät voi jäädä vain maakuntaliittojen harteille. Paavo Lipposen hallituksissa EU:n Pohjoinen ulottuvuus oli vahvasti esillä. Pääministeri sitoutui hankkeisiin itse. Nyt olisi SDP:n otettava Pohjoinen ulottuvuus ja Barentsin alue vahvasti esille EU-vaaliohjelmassaan. Oma erillinen rata Rovaniemeltä tai Kemijärveltä pohjoiseen on ehkä epärealistinen. Mutta yhteyden avaaminen Sallan kautta Muurmanskin radalle olisi edullinen ja käyttökelpoinen ratkaisu. Samassa yhteydessä voidaan varsin hyvin tutkia Koillismaan rataosuuden jatkoa Taivalkoskelta, Kuusamoon, Rukalle ja Kemijärven Joutsijärvelle. Ratahankkeilla olisi arvaamaton piristysruiske Kainuun, Koillismaan ja Itä-Lapin alueille. Rautatieliikenteen kehittäminen vaikuttaisi energiatuotannon, matkailun ja liikenteen infraan. Aivan riippumatta siitä, mitä suunnitelluille Pohjois-Suomen kaivoshankkeille tapahtuu. Voidaan varsin hyvin puhua Kostamuksen rakentamisen ja kokoluokan vaikutuksista. Infrastruktuurin kehittämisessä näyttää olevan useasti ongelmana se, etteivät eri ministeriöt kykene sujuvaan yhteistyöhön. Pohjoisen ulottuvuuden asiat vaatisivat kokonaisuuden keskittämisen johonkin, mutta minne? Liikenne-, ulko- ja ympäristöministeriöt tuskin kykenevät laadukkaaseen yhteistyöhön. Siksi Pohjoisen ulottuvuuden asiat tulisi keskittää, esimerkiksi VM:n tai valtioneuvoston kanslian yhteyteen. Isot asiat vaativat rohkeutta myös hallinnollisiin ratkaisuihin. ERKKI HUOVINEN LitT, YTL Säynätsalon Ty:n rivijäsen kesämökkiläinen Simojärvellä
(KUVA: Sibelius-juna liikennöi Helsingin ja Pietarin välillä. Voisiko tulevaisuudessa juna- ja ratayhteys ulottua Koillismaalta Muurmasnkin radalle? (c) VR kuva-aineisto.