(KUVA: Köysirata Barcelonan Olympiapuistossa Montjuc-vuorella.
 © E: Huovinen 2009)
(Keskisuomalainen mielipide 25.4.2009)
Köysiradasta v
etovoimaa Jyväskylään?
Tämän viikon matkailu-uutinen on Helsingin kaupungin ja Lastenpäiväsäätiön hanke rakentaa köysirata keskustasta Linnanmäelle. Hankkeen perusteluksi esitettiin kahta funktiota, yhtäältä matkailun vetovoimaa ja näkökulmaa, mutta toisaalta Linnanmäen paikoitusongelmia. Tämän ajatuksen pohjalta huvipuiston vetovoimaisuutta lisättäisiin ja samalla Helsingin turistinähtävyyksiä tuettaisiin.
Köysi- ja kaapeliratoja, kabiini-linjoja tai vastaavia on Euroopassa paljon, erityisesti hiihto- ja matkailukeskuksissa. Suomessa ainoa kabiini-hissi lienee edelleenkin Levitunturilla? Ehkä tunnetuin eurooppalainen city- kaupungin köysirata (
teleferic
) on Espanjan Barcelonassa. Rata on vanha, rakennettu jo viime vuosisadan alkupuolella mutta vieläkin suositussa käytössä. Köysirata lähtee kaupungin satama-alueelta, väliasema on World Trade näyttelykeskuksessa ja päätepiste Olympiapuistossa Montjuic-vuorella.
Mietimme kaupunginjohtaja Jaako Love´nin asettamassa juhlavuoden 1987 työryhmässä (Hannu Kiiski, Risto Reivi ym.)
uusia avauksia matkailuun, urheiluun ja virkistykseen. Yksi vaihtoehto oli makeanveden akvaario, jollainen merellinen versio
Maretarium on Kotkassa.
Toinen suurempi hanke oli köysirata-idea. Pohdimme, että köysi/kabiinirata sopisi hyvin Jyväskylän vaihtelevaan maisemaan. Ajatuksemme oli, että kabiinirata lähtisi Kuokkalan kartanosta, väliasemat olisivat Lutakon satamassa ja Vesilinnassa. Linja päättyisi Laajavuoren suurmäen
(
Matti Nykäsen mäki
) torniin.
Ajattelimme, että tällä tavalla Jyväskylän keskeiset nähtävyydet saataisiin saman, helposti liikennöitävän välineen piiriin ja kaupungille syntyisi suomalaisissa kaupungeissa poikkeava imago ja nähtävyys. Samalla liikkuminen näköalapaikkojen välillä helpottuisi ja esimerkiksi Laajavuoren palveluihin ja toimintoihin kaupunkilaisten sekä matkailijoiden olisi helppo siirtyä.