(KUVA: Köysirata Barcelonan Olympiapuistossa Montjuc-vuorella.
© E: Huovinen 2009)
(Keskisuomalainen mielipide 25.4.2009)
Köysiradasta v
etovoimaa Jyväskylään?
Tämän viikon matkailu-uutinen on Helsingin kaupungin ja
Lastenpäiväsäätiön hanke rakentaa köysirata keskustasta Linnanmäelle.
Hankkeen perusteluksi esitettiin kahta funktiota, yhtäältä matkailun
vetovoimaa ja näkökulmaa, mutta toisaalta Linnanmäen
paikoitusongelmia. Tämän ajatuksen pohjalta huvipuiston vetovoimaisuutta
lisättäisiin ja samalla Helsingin turistinähtävyyksiä tuettaisiin.
Köysi- ja kaapeliratoja, kabiini-linjoja tai vastaavia on Euroopassa paljon,
erityisesti hiihto- ja matkailukeskuksissa. Suomessa ainoa kabiini-hissi
lienee edelleenkin Levitunturilla? Ehkä tunnetuin eurooppalainen city-
kaupungin köysirata (
teleferic
) on Espanjan Barcelonassa. Rata on vanha, rakennettu jo viime
vuosisadan alkupuolella mutta vieläkin suositussa käytössä. Köysirata
lähtee kaupungin satama-alueelta, väliasema on World Trade
näyttelykeskuksessa ja päätepiste Olympiapuistossa Montjuic-vuorella.
Mietimme kaupunginjohtaja Jaako Love´nin asettamassa juhlavuoden
1987 työryhmässä (Hannu Kiiski, Risto Reivi ym.)
uusia avauksia matkailuun,
urheiluun ja virkistykseen. Yksi vaihtoehto oli makeanveden akvaario,
jollainen merellinen versio
Maretarium on Kotkassa.
Toinen suurempi hanke oli köysirata-idea. Pohdimme, että köysi/kabiinirata
sopisi hyvin Jyväskylän vaihtelevaan maisemaan. Ajatuksemme oli, että
kabiinirata lähtisi Kuokkalan kartanosta, väliasemat olisivat Lutakon
satamassa ja Vesilinnassa. Linja päättyisi Laajavuoren suurmäen
(
Matti Nykäsen mäki
) torniin.
Ajattelimme, että tällä tavalla Jyväskylän keskeiset nähtävyydet saataisiin
saman, helposti liikennöitävän välineen piiriin ja kaupungille syntyisi
suomalaisissa kaupungeissa poikkeava imago ja nähtävyys. Samalla
liikkuminen näköalapaikkojen välillä helpottuisi ja esimerkiksi Laajavuoren
palveluihin ja toimintoihin kaupunkilaisten sekä matkailijoiden olisi helppo
siirtyä.