(KUVA: Vanha ratapenkka Säynätsalon ja Muuramen välillä.
Kiskot purettiin jo 7 vuotta sitten. Ratapenkkaa ei ole
saatu edes ulkoilureitiksi. © E. Huovinen 9/2010.)
(Keski-Suomen Viikkolehti, mielipide 10.10.2013)
Maakunnan liikennepolitiikan linjauksista
SDP:n varapuheenjohtaja ja Päijät-Hämeen liiton puheenjohtaja
Eero
Vainio
 nosti esille JTY:n 125v juhlapuheessa paljon pohditun oikoradan Lahteen. Tätä hanketta on viime vuosien aikana yrittänyt ”työntää tikulla eteenpäin” mm.
Keski-Suomen liitto
. Hanke ei ole saanut kovin suurta kannatusta.
Ratahankkeissa olisi paljon tähdellisempiäkin kohteita. Keski-Suomessa on pidetty ykköshankkeena toisen raideparin saamista Jyväskylä-Jämsä- Orivesi osuudelle. Ensiksi voisi pyrkiä saamaan raideparin Jämsään ja Jämsänkoskelle, koska se on keskeinen kuljetusväylä maakunnan teollisuudelle Porin ja Rauman satamiin. Tämä osuus lienee kustannuksiltaankin halvempi, kuin tunnelipitoinen pohjoisempi osuus.
Samalla tavalla raideliikenteessä pitää kiinnittää huomiota Äänekoski- Saarijärvi-Pihtipudas-Haapajärvi rataosaan. Onneksi sitä ei päästetty rapistumaan, kuten eräitä muita Suomen rataosia. Tämä rataosa on tärkeä esimerkiksi energia- ja puuhuollon kannalta. Radan vilkkaampi käyttö toisi eloa myös pohjoiseen maakuntaamme.