(KUVA: Säynätsalon koulu, jota uhkaa purkutuomio. Kaupungin johto sekä
kaavoitusviranomaiset haluavat kauniin järvenrannan rikkaiden asuinalueeksi?)
(Keski-Suomen Viikkolehti 16.10.2008, Säynätsalon Sanomat 23.10.2008
)
Lapset ja nuoret päätöksenteon keskiöön
Lasten ja nuorten elinolosuhteista on puhuttu sekä kirjoitettu. Päätöksiä ja käytännön ratkaisuja elinolosuhteisiin eli ole saatu. Kovin ikävää oli katsoa suoraa tv-lähetystä, jossa opetusministeri selitteli toimintaansa, erityisesti
Kauhajoen
  koulusurmien jälkeen.
Ministerin vastaus toimittajan esittämiin kiperiin kysymyksiin noudatti aina samaa kaavaa: olemme tehneet päätöksiä ja nyt on käynnistynyt se ja se projekti. Rahaa on käytetty runsaasti. Paikallisella tasolla tämä vaan ei näy tai tunnu?
Rahat uppoavat mitä kummallisimpiin projektitoimintoihin, joissa työt yleensä aloitetaan aina alusta. Hankkeissa kuluu hillittömästi aikaa perusasioiden opiskeluun ja hyviäkään ideoita ei kyetä siirtämään varsinaiseen toimintaan, koska tekijä vaihtuvat. Perusosaaminen ja nuorten toiminnassa niin tärkeä luottamus katoaa aina projektin myötä.
Tuloksena on usein muutama mappi selvityksiä. Käytännön asioihin ei saada tuloksellista kohennusta. Ministeri ei taida ollenkaan tietää sitä maailmaa, jossa kunnissa eletään projektiviidakon keskellä. Hakemus-, selvitys-, tilasto-, lisä- sekä tiliselvitys seuraavat toistaan.